بلاگ

تاثیر امواج الکترومغناطیس بر سلامت انسان

تاثیر امواج الکترومغناطیس بر سلامت انسان

امواج الکترومغناطیس می تواند اثرات احتمالی مضری را بر بافت سلولی انسان بر جای بگذارد.

سلولهای بدن انسان در گستره 10 تا 1000هرتز با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند ، اکثر موبایل ها نیز در گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار می کنند. در نتیجه گستره امواج الکترومغناطیس موبایل با سیستم ارتباط بین سلولی انسان هم پوشانی دارد و باعث ایجاد اختلال در بدن می شود.  یکی ازخطرناکترین مشکلات امواج موبایل برای خانم باردار است .بدن جنین هنوز بافت خوب و کاملی را به خود نگرفته و بسیار حساس است . امواج موبایل منجر به کاهش عکس العمل مولکولی در بدن جنین می شود.

یک سلول را در نظر بگیرید دیواره ای آن را احاطه کرده ، سلول های مغز اطفال هنوز شکل و ساختار محکمی به خود نگرفته اند . در واقع تکامل یافته نیستند و دیواره محکمی ندارند. به همین دلیل میزان بیشتری از تشعشعات را از خود عبور می دهند که باعث اختلالات عصبی در آنها می شود و مواردی مانند چشم درد و کم اشتهایی در آنها دیده می شود.
پرتوها و تشعشعات میکرو امواج که از تلفنهای همراه ساطع میشوند میتوانند روی مغز تاثیر منفی بگذارند.محققان میگویند؛ این امواج روی ناحیه خاصی از مغز موسوم به «مانع خونی – مغزی» تاثیر نامطلوب دارند.

این مانع نقش حفاظت از مغز را برعهده دارد. در واقع مانع خونی – مغزی از ورود مواد مخربی که در خون جریان دارند به داخل بافتهای مغزی جلوگیری میکند.   اگر این مواد به درون مغز وارد شوند میتوانند به سلولهای عصبی موسوم به نورونها آسیب برسانند که ادامه این وضعیت عملکرد مغز را دچار اختلال میکند.
میدان های اکترومغناطیسی به ویژه آنهایی که در گستره فرکانس بدن هستند ، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن می شوند و سرعت گسترش تومرها را افزایش می دهد.

تاثیر امواج الکترومغناطیس بر سلامت انسان

نقش تخریبي آن در ارگانیسمها، بافتها، سلولها، پروتیینها و آنزیمها

اثر سوء میدانهای الکترومغناطیسی به ویژه میدان تلفن همراه به صورت فزاینده نقش تخریبی در بدن، ارگانیسمها، بافتها، سلولها و ماکروملکولهای حیاتی مانند DNA، پروتیینها و آنزیمها خواهد داشت.

در حال حاضر سیستمهای تلفن همراه دارای فرکانس 041 مگا هرتز است که به بیشتر بافتهای بدن از جمله مغز و حتی گوشت و ماهیچهها آسیب میزند، که نباید به تلفن همراه به عنوان وسیلهای بی خطر نگاه کرد و هر کس هر اندازه که تمایل داشت از آن استفاده کند؛ بلکه کاربرد تلفن همراه باید همانند مصرف دارو، محدود و کنترل شده و اصلاحا دارای دوز مشخص باشد؛ به
طوری که یک فرد تنها ساعاتی از روز را میتواند از موبایل استفاده کند و پس از آن حق استفاده دوباره از آن را نخواهد داشت.

پرتوهای تلفن همراه ساختار و عملکرد هموگلوبین خون را دگرگون ميكند

اثرات سوء تغییر ساختاری هموگلوبین خون تحت تاثیر امواج تلفن همراه تنها به آزادسازی بیش از حد اکسیژن در بافت محدود نمیشود ،بلکه بر سایر وظایف هموگلوبین هم تاثیر منفی میگذارد.

  •  پرتوهای تلفن همراه موجب پارگی رشتههای DNA میشود
    •    پاره شدن رشتههای DNA بسیاری از بیماریها را به دنبال دارد

البته پژوهش های دیگری توسط دیگر محققان صورت پذیرفته است و اثر اشعه الکترو مغناطیسی تلفن همراه روی ساختار پروتیینها، آنزیمها و DNA نشان داده که اشعه موبایل موجب پارگی رشتههای DNA میشود و به طور کلی بحث توارث و ژن را درگیر می کند.
•    استفاده همزمان از تلفن همراه با مایکروفر یا رایانه اثرات سوء امواج تلفن همراه را تشدید میکند
•    بدترین شکل تداخل در استفاده همزمان از موبایل و مایکروفر است.

پاره شدن رشتههای DNA بسیاری از بیماریها را به دنبال دارد که یکی از مهمترین آنها بیماری سرطان است که امکان دارد این بیماری به علت درگیری DNA به نسلهای بعدی هم منتقل شود.
اثرات تداخل استفاده از تلفن همراه و وسایل دیگر مانند مایکروفر، کامپیوتر و همچنین مصرف داروهای مختلف را بسیار حائز اهمیت است: تداخل استفاده از تلفن همراه و وسایل یاد شده اثرات سوء امواج تلفن همراه را تشدید میکند.

 

چه آزمایش هایي جهت اثبات خطر جدی امواج موبایل انجام گرفته است؟

در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار یک موبایل گذاشتند که آن موبایل همواره روشن بود. در این مدت هم تغذیه کاملی به آن میدادند.
پس از2 ماه خون و سلولهای خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالب توجهی را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمیماند. حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند نتیجه چه میشود! اگرچه فکر نکنم کسی داوطلب این آزمایش پیدا شود.
نمونه نسبی آزمایش شده این کار برای انسان را میتوانید در افرادی ببینید که شغلشان مرتبط با رادارهای نظامی است. آنها طول عمر بسیار کمی دارند و یا بسیاری از آنها در زمان سالخوردگی به بیماریهایی مبتلا میشوند که در جمعیت عادی کمتر دیده میشود.

پرفسور برن گروپر در آزمایشی نشان داد که اگر شخصی 2 دقیقه با موبایل صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کلاً تغییر میکند. علاوه بر این، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار دارد.
پرفسور برن گروپر در مقاله خود نوشته میدانهای الکترومغناطیسی به ویژه آنهایی که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن میشوند و سرعت گسترش تومورها را افزایش میدهند.

پژوهشگران اعلام کردند کودکانی که از گوشیهای تلفن همراه استفاده میکنند 5 برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیلی تلگراف،تحقیقات دانشمندان سوئدی نشان داد که کودکان زیر 16 سال به علت اینکه سیستم عصبی و مغز آنها هنوز در حال رشد و توسعه است آسیب بیشتری را از تشعشعات تلفن های همراه میپذیرند.

دانشمندان معتقدند که کوچکتر بودن سر و نازک تر بودن جمجمه آنها باعث نفوذ بیشتر تشعشعات به درون مغز میشود. این دسته از محققان پس از ارائه نتایج تحقیقات بر این باورند که کودکان زیر 12 سال باید تنها در مواقع اضطراری از تلفن همراه استفاده کنند.

دانشمندان همچنین افزودند که نوجوانان باید از “هندزفری” استفاده کرده و تا جای ممکن سعی کنند از پیام کوتاه استفاده کنند.
عدهای از محققان با ایراد سئوالاتی به این نتایج اعلام کردهاند که تلفنهای همراه به اندازه کافی در بازار نبودهاند تا بشود چنین نتایج دقیقی را از تحقیق بر آنها گرفت.
حدود 90درصد نوجوانان زیر 16 سال و 40 درصد دانش آموزان مدارس در بریتانیا تلفن همراه دارند.
نتایج پژوهشهای محققان سوئدی در کنفرانسی در مورد تلفن همراه و سلامت در لندن ارائه شده است.

یکی از یافتههای این تحقیق نشان میدهد که یک شخص هر چه زودتر و در سن پایینتری به استفاده از موبایل روی بیاورد احتمال ابتلا به تومور مغزی در وی افزایش مییابد.
پروفسور لنارت هاردل از دانشگاه هاسپیتال شهر اروبرو سوئد میگوید:”افرادی که قبل از 20 سالگی به استفاده از تلفن همراه میپردازند 5 برابر بیشتر با خطر ابتلا به تومور مغزی روبرو هستند.

تجهیزاتی که می توانند نیروی محرکه امواج الکترومغناطیس(emf) را تولید کنند شامل موارد زیر می باشند: سلول های الکتروشیمیائی، دستگاه های حرارتی، سلول های خورشیدی، ژنراتورهای برق، ترانسفورماتورها می باشد.[1] [2] در طبیعت نیز امواج الکترومغناطیسی هنگامی شکل می گیرد که نوسانات میدان مغناطیسی از طریق یک سطح باردار رخ دهد، به عنوان مثال: تغییر میدان مغناطیسی زمین بر اثر طوفان های ژئومغناطیسی که در این فعل و انفعال به دلیل تغییر خطوط میدان های مغناطیسی جریان در یک شبکه الکتریکی القا شده و موجب بریدگی سراسر سطوح رسانا می گردد.

 

اثرات امواج رادیوئی بر سیستم عصبی انسان

توجه به این نکته ضروری است که تقریباً در تمامی این مطالعات از مقادیر و شدت‌های بسیار کم در فرکانس‌های متداول امواج(60-50 هرتز) استفاده شده است و لذا با استناد به این شواهد علمی امکان ارزیابی دقیق تأثیر امواج با شدت و فرکانس‌های غیرمتعارف و زیاد بر سلامت انسان ممکن نیست. مطالعات علمی دلالت بر تأثیر بسیار مخرب این امواج حتی در شدت‌های بسیار کم دارند.

از موانع ارزیابی نقش امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی (در هر بازه فرکانس یا شدت) تأثیر تدریجی اینگونه امواج و وابسته بودن میزان تأثیر به طول مدت در معرض اشعه قرار گرفتن است. شواهد بسیاری دلالت بر این موضوع دارند که تأثیر مخرب امواج بر سلامت انسان به سال‌ها زمان نیاز دارد.


تأثیر میدان‌های الکترومغناطیسی بر بافت‌های بیولوژیکی عبارتند از:

1- ایجاد گرما در بافت و نهایتاً تخریب و آسیب ملکولی

2- القای جریان الکتریکی در بافت‌های تحریک‌پذیر (عصب و عضله) و ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی آن

3- تأثیر بر همبستگی ملکولی و ساختار آن به‌دلیل وجود میدان‌های مغناطیسی طبیعی در ملکول‌های حیاتی

4- تأثیر بر میدان‌های الکترومغناطیسی طبیعی موجود در مغز و اختلال و تغییر عملکرد مدارهای عصبی که از این میدان‌های مغناطیسی طبیعی تأثیر می‌پذیرند

5- تغییر در جنبش مولکولی و حرکات ملکول‌های یونیزه حیاتی و ایجاد اختلال و تغییر در نقش طبیعی این ملکول‌ها در مغز و سایر دستگاه‌های بدن.

نکته مهم و قابل توجه در مورد آثار مخرب امواج و میدان‌های الکترو مغناطیسی پیچیدگی و تنوع عوامل مؤثر در نقش تخریبی این امواج است. این عوامل شامل شدت موج، فرکانس موج (و تغییرات فرکانس)، مدت و دفعات تأثیر موج، خصوصیات ژنتیک فرد، زاویه وجهت اثر امواج، خصوصیات جغرافیایی محل و فاصـله فرد از محـل تولیـد امواج (به‌دلیل امکان ایجاد تأثیرات گرمازایی امواج و تأثیر بر شدت موج دریافت شده) هستند.

برای مثال تأثیر مخرب امواج در طول روز به‌دلیل تحرک افراد و تغییر زاویه قرار گرفتن فرد نسبت به میدان الکترو مغناطیسی و دور و نزدیک‌شدن به منشأ آن کمتر از زمانی است که فرد به‌طور ثابت و در یک جهت در طول خواب در معرض تشعشع قرار می‌گیرد. تنوع عوامل تأثیر‌گذار یکی از دلایل گزارش‌های ضد‌ونقیض در مورد نحوه تأثیر مخرب این امواج است.

تذکر یک نکته مهم در اینجا ضروری است و آن اینکه اگرچه اصل وجود آثار بسیار مخرب این امواج بر بدن انسان به اثبات رسیده است ولی مکانیسم تأثیر امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی بر بدن انسان مشابه بسیاری از مسائل علمی، موضوعی حل نشده و قابل مطالعه و بررسـی موشکافانه علمی است.

آشنایی عمیق با این حوزه از دانش و تولید فناوری‌های مرتبط با آن، تنها از طریق ایجاد بستر علمی مناسب در کشور و توسعه تحقیقات علمی و تجربی منجر به تولید علم، ممکن است.

سازمان بهداشت جهانی به‌منظور ارزیابی خطرات ناشی از امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی برنامه بلندمدتی را تدوین کرده است. این برنامه تحت عنوان پروژه بین‌المللی میدان‌های الکترومغناطیسی در سال1996 تدوین شده است. در این برنامه مهم‌ترین هدف، مطالعه کامل مقالات علمی موجود است.

به همین منظور در سال2002 واحد تشعشعات و بهداشت محیط‌زیست این سازمان ایجاد شد. تعیین اولویت‌های تحقیقاتی در زمینه آثار امواج الکترومغناطیسی و بررسی آثار میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بسیار کم تا 300 گیگاهرتز که توسط مجموعه وسیعی از عوامل تولید می‌شوند، از جمله تصمیمات سازمان بهداشت جهانی است.

با توجه به پیچیدگی موضوع و نیاز به سال‌ها مطالعه برای بررسی ابعاد مختلف آن، یکی از تصمیمات عاجل این سازمان ارزیابی فاکتورهای ریسک و تعیین استانداردهای لازم برای جلوگیری از بروز ضایعات سرطانی و سایر اختلالات ناشی از امواج الکترومغناطیسی است.

لازم به ذکر است که در این زمینه طرح‌ها و گزارش‌های مختلفی منتشر شده‌اند و سازمان‌های دولتی در کشورهای صنعتی با استفاده از این گزارش‌ها در مورد شرایط استفاده از فناوری‌های منتشر‌کننده امواج الکترومغناطیسی تصمیم‌گیری می‌کنند.


به‌طور خلاصه اطلاعات علمی موجود دلالت بر آثار بسیار مخرب امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی بر سلامت انسان دارند و این موضوع هشداری برای استفاده بی‌رویه از فناوری‌های مولد این امواج در ایران است. این شواهد نشان‌دهنده نقش مهم امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی در ایجاد سرطان خون در کودکان است.

همچنین تأثیر درازمدت حتی مقادیر بسیار کم این امواج می‌تواند به سرطان مغز و سایر ارگان‌ها، اختلالات شناختی در کودکان و بروز آلزایمر منجر شود. این موضوع به‌ویژه برای افرادی صادق است که در فاصله کم از تجهیزات تولید‌کننده امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی زندگی می‌کنند.

جلوگیری از نصب و حذف اینگونه تجهیزات در مناطق مسکونی پرجمعیت و همچنین عدم‌استفاده از امواج با فرکانس و شدت غیرمتعارف که به‌طور متمرکز و به‌مدت طولانی به مناطق مسکونی تابانده شوند یک ضرورت انسانی و دینی است که نیازمند توجه جدی مسئولین ذی‌ربط است.

حسین استکی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


مضرات امواج رادیوئی

امواج رادیویی اولین بار در سال 1867 توسط ریاضیدان-فیزیکدان اسکاتلندی جیمز کلرک ماکسول کشف شد. با نام “موجهای هرتز” ، امواج رادیویی برای اولین بار در اواسط دهه 1890 توسط گوگللیمو مارکونی در ارتباطات مورد استفاده قرار گرفت و اولین فرستنده و گیرنده رادیویی عملی در همان سال ساخته شد. در سال 1912 ، اصطلاح مدرن “موج رادیویی” جایگزین “موج هرتز” شد.

وقتی صحبت از امواج و سرطان می شود ، بسیاری از افراد به انواع خاصی از اشعه مانند اشعه ایکس یا اشعه تولید شده توسط راکتورهای هسته ای فکر می کنند. اما انواع دیگری از تشعشعات نیز وجود دارد که متفاوت عمل می کنند.

تابش در طیف اشعه از انرژی بسیار زیاد تا کم انرژی وجود دارد ، که گاهی اوقات طیفهای الکترومغناطیسی نیز نامیده می شوند. نمونه هایی از پرتوهای پر انرژی شامل اشعه ایکس و اشعه گاما است.

آنها مانند برخی از پرتوهای فرابنفش با انرژی بالاتر ، تابش یونیزه کننده نامیده می شوند ، به این معنی که آنها انرژی کافی برای حذف یک الکترون (یونیزه شده) اتم یا مولکول دارند. این می تواند به DNA درون سلول آسیب برساند ، که می تواند منجر به سرطان شود.


شما میتوانید به منظور کاهش ورود امواج الکترومغناطیس یا حذف آنان از منزل و یا محیط کار خود از رنگ ضد امواج الکترومغناطیس پارس شیلد استفاده نموده، همچنین میتوان به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی برای بانوان باردار از لباس بارداری ضد امواج پارس شیلد استفاده نمود، جهت مشاهده محصولات بیشتر به سایت پارس شیلد تولید کننده محصولات ضد امواج الکترومغناطیس مراجعه نمائید.


انتشار رادیو (RF) ، که شامل امواج رادیویی و میکروفون ها است ، در انتهای طیف امواج الکترومغناطیسی کم مصرف قرار دارد. این نوعی اشعه غیر یونیزان است. پرتوهای غیر یونیزه کننده انرژی کافی برای حرکت اتمها در یک مولکول را دارد یا باعث لرزش می شود ، اما برای یونیزاسیون کافی نیست.

تابش فرکانس رادیویی نسبت به برخی دیگر از پرتوهای غیر یونیزه کننده ، مانند پرتوهای قابل مشاهده و مادون قرمز انرژی کمتری دارد ، اما از انرژی بیشتری نسبت به پرتوهای فرکانس بسیار کم (ELF) برخوردار است. اگرچه تشعشع رادیواکتیو به DNA در سلول ها آسیب نمی زند ، اما اشعه غیر یونیزان می تواند یک اثر بیولوژیکی داشته باشد ، که در بعضی موارد می تواند منجر به سرطان شود.

مردم در معرض امواج رادیویی غیر طبیعی و طبیعی قرار دارند.

منابع طبیعی شامل موارد زیر است:

فضا و خورشید
آسمان رعد و برق
زمین ، تولید بخش کوچکی از فدراسیون روسیه
منابع انسانی غیر طبیعی شامل موارد زیر است:

سیگنالهای تلویزیونی رادیو و تلویزیون
سیگنالهایی که از تلفنهای بی سیم ، تلفنهای همراه و برجهای سلولی ، تلفنهای ماهواره ای و رادیوی دو طرفه ارسال می شوند
رادار
فای و بلوتوث
مایکروویو
قطعات جوشکاری و پی وی سی PVC
اسکنر برد میلی متر

برخی افراد به دلیل کار خود از این امواج رنج می برند. به عنوان مثال ، افرادی که با دستگاه های جوشکاری PVC کار می کنند یا افرادی که از برج های آنتن پشتیبانی می کنند و سیگنال های ارتباطی را منتقل می کنند ، و افرادی که از تجهیزات راداری استفاده یا نگهداری می کنند.

بیشتر افراد به دلیل وجود سیگنالهای RF در محیط در معرض سطح رادیواکتیویته مصنوعی بسیار کم قرار دارند. این امواج از پخش رادیو و تلویزیون ، WiFi و بلوتوث ، تلفن های همراه (و برج های تلفن همراه) و منابع دیگر ناشی می شوند.

تاکنون ، اکثر مطالعات آزمایشگاهی این عقیده را تأیید کرده اند که امواج فرکانس رادیویی انرژی کافی برای آسیب رساندن مستقیم به DNA ندارند. به همین دلیل مشخص نیست که پرتودرمانی چگونه می تواند باعث سرطان شود.

تأثیر اصلی امواج رادیویی در گرم کردن مواد است. مانند امواج مادون قرمز ساطع شده توسط منابع گرمائی مانند بخاری یا شومینه های چوبی ، میدان الکتریکی نوسان می کند و باعث می شود مولکول های قطبی به جلو و عقب لرزش داشته و دما را بالا ببرند. اما برخلاف امواج مادون قرمز که عمدتا در سطح اشیاء جذب می شوند و باعث گرم شدن سطح می شوند ، امواج رادیویی قادر به نفوذ به سطح هستند و انرژی خود را در داخل مواد بیولوژیکی و بافت ها جمع می کنند.

عمق نفوذ امواج رادیویی با فراوانی آنها کاهش می یابد و این عمق به قدرت و انعطاف پذیری ماده نیز بستگی دارد. از آنجا که اثرات گرما اساساً با سایر منابع گرما متفاوت نیست ، بیشتر مطالعات خطرات بالقوه سلامت برای امواج رادیویی بر تأثیرات غیر حرارتی متمرکز شده اند. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) تشعشع الکترومغناطیسی را “احتمالاً برای انسان سرطان زا” طبقه بندی می کند.


تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان

سالهاست که دانشمندان تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان را مورد بررسی قرار داده اند. از ابتدای قرن بیستم تا کنون منابع فزاینده امواج الکترومغناطیسی (EMF ) از طریق برق، وسایل برقی، تجهیزات پزشکی و بسیاری از دستگاه های دیگر وارد زندگی روزمره بشر شده است. اگرچه فناوری های جدید اجتناب ناپذیر و ضروری هستند، اما همین امواج الکترومغناطیس می توانند خطرات سلامتی زیادی برای انسان ایجاد کنند.

مطالعات جدید، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس و افزایش میزان لوسمی، سرطان، تومورهای مغزی و سایر مشکلات بهداشتی را نشان می دهند.

بسیاری از لوازم خانگی که از برق استفاده می کنند، می توانند امواج الکترومغناطیس تولید کنند. پرتوهای ایکس  و بعضی روش های تصویربرداری پزشکی مانند MRI ، همچنین باعث ایجاد امواج الکترومغناطیسی می شوند.  طبق آمار بانک جهانی ، 87 درصد از جمعیت جهان به برق دسترسی دارند و از وسایل برقی، روزانه استفاده می کنند، بنابراین تحت تاثیر امواج الکترومغناطیس هستند.

قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس چگونه است ؟

دو نوع قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس وجود دارد. در نوع اول، پرتوهای سطح پایین، که به آن تشعشعات غیر یونی نیز گفته می شود، خفیف بوده و تصور می شود، تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان با خطرات کمی همراه است. لوازم خانگی مانند مایکروویو، تلفن های همراه، مودم Wi-Fi ، خطوط برق و MRI ، تشعشعات سطح پایین را ارسال می کنند.

تابش های سطح بالا، به نام پرتوهای یونیزان، نوع دوم تشعشع امواج الکترومغناطیس هستند. این نوع از امواج الکترومغناطیس به صورت پرتوهای فرابنفش از خورشید و اشعه X  از دستگاه های تصویربرداری پزشکی ارسال می شود. تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان از این طریق می تواند بسیار خطرناک باشد. با افزایش فاصله از جسم ارسال کننده امواج، شدت امواج الکترومغناطیس کاهش می یابد. منابع رایج امواج الکترومغناطیس از پرتوهای سطح پایین تا بالا، به شرح زیر است.

  • مایکروویو
  • کامپیوتر
  • وسایل برقی خانگی
  • روترهای بی سیم (Wi-Fi)
  • تلفن  همراه
  • دستگاه بلوتوث
  • خطوط برق
  • MRI
  • نور ماوراء بنفش
  • اشعه ایکس

تحقیق در مورد مضرات امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان

دانشمندان همچنان در مورد مضرات امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان در حال تحقیق هستند. در مورد تاثیر امواج الکترومغناطیس، اختلاف نظر وجود دارد، زیرا هیچ تحقیق جامعی وجود ندارد، که نشان دهد، امواج الکترومغناطیس به سلامتی انسان آسیب جدی می رسانند.

طبق تحقیقات آژانس بین المللی سرطان در سازمان بهداشت جهانی، امواج الکترومغناطیس برای انسان سرطان زا هستند. برخي مطالعات نشان دهنده، ارتباط احتمالي بين امواج الکترومغناطیس و سرطان در افراد می باشند.

استفاده از تلفن های همراه از زمان معرفی آنها در دهه 1980 تا کنون بسیار افزایش یافته است. محققان میزان سرطان و استفاده از تلفن همراه را در بیش از 5،000 نفر در 13 کشور در سراسر جهان دنبال کردند. آنها تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان را از طریق تلفن همراه مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات نشان دهنده، ارتباط بین سرطان مغز و نخاع با استفاده زیاد از گوشی همراه، بود. دانشمندان اروپایی همچنین از ارتباط آشکاربین امواج الکترومغناطیس و لوسمی در کودکان پرده برداشتند.

بررسی تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن انسان با فرکانس پایین نشان می دهد، که این زمینه های انرژی ممکن است، باعث ایجاد مشکلات عصبی و روانی مختلف در افراد شوند. این مطالعه ارتباط بین قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس و تغییر در عملکرد اعصاب انسان را  نشان می دهد، که می تواند بر مواردی مانند خواب و خلق و خو تأثیر گذارد.

http://www.healthline.com/

 


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *