بلاگ

فرایند تاثیر امواج الکترومغناطیس بر کودک

تاثیر امواج الکترومغناطیس بر کودک

تاثیر امواج الکترومغناطیس بر کودک

جریانهای الکتریکی دو نوع زمینه (سطح انرژی) ایجاد می کنند: میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی. یک میدان الکتریکی توسط ولتاژ ایجاد می شود. با افزایش ولتاژ ، میدان الکتریکی نیز افزایش می یابد. میدان مغناطیسی همچنین نتیجه جریان الکتریکی داخل سیمها یا ابزارهای برقی است و با افزایش جریان افزایش می یابد. با هم ، این دو زمینه زمینه های الکترومغناطیسی یا EMF ایجاد می کنند.
در اطراف تجهیزات الکتریکی و خطوط جریان بالا ، هر دو میدان الکترومغناطیسی و مغناطیسی تشکیل شده اند. اگرچه زمینه های الکتریکی تضعیف یا عبور از دیوارها یا اشیاء دیگر آسان نیست ، اما میدان های مغناطیسی می توانند از داخل ساختمان ها ، مردم و بیشتر مواد دیگر عبور کنند.

از آنجا که بیشتر میدان های مغناطیسی وارد بدن می شوند ، آنها بخشی از میدان الکترومغناطیسی هستند که معمولاً با توجه به سرطان مورد مطالعه قرار می گیرند.


با افزایش کشورها ظرفیت تولید و توزیع برق و دستیابی به بسیاری از مزایای فن آوری های جدید مانند ارتباطات از راه دور ، تولید برق توسط میادین برقی و مغناطیسی از 0 تا 300 گیگاهرتز افزایش می یابد.

در هر دو کشور توسعه یافته و در حال توسعه ، کودکان در معرض اشعه و اشعه از بسیاری از زمینه های الکترومغناطیسی در محیط قرار دارند. محیط می تواند به ویژه برای کودکان قبل و بعد از رشد مضر و مضر باشد.
مطالعات مختلفی در مورد تأثیر میدانهای الکترومغناطیسی محیطی بر بزرگسالان انجام شده است ، و نتایج این مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشگاهی نتایج متفاوتی را در بزرگسالان نشان داده است.

به دلیل تفاوت در خصوصیات کودکان در مقایسه با بزرگسالان ، از جمله توسعه سیستم عصبی ، ویژگی های فیزیولوژیکی و آناتومیکی مانند اندازه کوچکتر از سر و فاصله کمتر شنوایی از مغز تا مغز هنگام استفاده ، این نگرانی وجود دارد که کودکان ممکن است مستعد بیشتری باشند. فشار خون. آنها و آیا کودکان در این مناطق آسیب پذیری های دیگری نسبت به بزرگسالان ندارند؟
رشد انسان ، از جنین تا بزرگسالی ، به چند مرحله مختلف تقسیم می شود. در هر مرحله ، مراحل رشد متفاوت است و استعداد و حساسیت انسان نسبت به عوامل محیطی (عواملی که می توانند باعث جهش یا ناهنجاری های ژنتیکی شوند) تغییر می کنند.

در مرحله بعد مراحل مختلف رشد انسان و همچنین آسیب در امواج الکترومغناطیسی در هر مرحله توضیح داده خواهد شد.


مراحل رشد انسان

دوره قبل از تولد تقریباً به سه دوره تقسیم می شود: دوران بارداری ، که از لقاح گرفته تا قرارگیری جنین در دیواره رحم است. دوره تولید اعضای بدن که با تشکیل ساختارهای اصلی بدن مشخص می شود. دوره جنینی که طی آن رشد ساختارهای از قبل تشکیل شده رخ می دهد. سایر تغییرات پس از تولد رخ می دهد.
تغییرات پس از تولد به آرامی اتفاق می افتد. در این مرحله سیستم های موجود بدن انسان مانند سیستم عصبی مرکزی (CNS) ، سیستم ایمنی بدن ، سیستم غدد درون ریز ، سیستم اسکلتی و غیره بالغ می شوند. این مرحله از رشد و بلوغ با اتمام بلوغ جنسی در پایان دوم یا آغاز دهه سوم زندگی انسان به پایان می رسد.
نوع سلولهایی که باعث آسیب به سلول ها ، اندازه و مدت زمان اعمال سلول در مراحل مختلف رشد می شوند می توانند مضرات مختلفی را به سلولهای بدن وارد کنند.

در طول دو هفته اول توسعه ، که به دوره “همه یا هیچ” معروف است ، نسبت به جلوه های مختلف بسیار حساس است. در این مرحله ، بسیاری از سلول ها از نوع سلول پایه هستند. اگر تشعشع الکترومغناطیسی در این مرحله تشخیص داده شود و سالم بماند ، می تواند بدون خطر نارسایی اندام یا عقب ماندگی رشد متولد شود.

در طول دوره رشد شش هفتگی آن ، رویدادهای عمده تولید ارگان رخ می دهد. اگر در این مرحله پرتو به سلول آسیب برساند ، منجر به رشد غیر طبیعی و ناهنجاری های اندام های داخلی و احشای بدن ، CNS ، صورت یا اندام می شود.
از هفته 6 تا هفته 15 ، تکثیر سلولهای عصبی ، جداسازی و مهاجرت در CNS به خصوص در ناحیه آسیب دیده. بی اختیاری ادرار همراه با اختلالات ادراری و ترشحی ، مشکلات رشد و سایر ناهنجاری ها می تواند نتیجه این مرحله از آسیب به سلول های بدن به دلیل تابش باشد.

در آخرین دوره جنینی ، اثرات روی رشد جنین و اندامهای حساس CNS کاهش می یابد ، اما میزان آسیب پذیری جنین در برابر اثرات منفی عوامل محیطی بر بزرگسالان هنوز زیاد است.
متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که تولید بافت عصبی در انسان در ماههای اول زندگی پس از تولد به پایان می رسد. مطالعات اخیر در مورد جوندگان و پستانداران پیشرفته مانند میمون نشان می دهد که تولید عصب و نورون در برخی از قسمت های CNS مادام العمر است ، اگرچه بیشتر نورون های بالغ انسان در بدو تولد تولید می شوند.

تعداد اتصالات (سیناپس ها) با نورون ها در مغز انسان در دو سال اول زندگی به اوج خود می رسد. یکی دیگر از رویدادهای مهم عصبی که بعد از تولد رخ می دهد ، میله زایی است که انتقال اطلاعات بین CNS را تسهیل می کند. بیشتر نقاط عطف از بدو تولد تا 24 ماه رخ می دهد ، اما می تواند تا یک دهه دوم ادامه یابد.

از آنجا که دوره زندگی جنین تا بزرگسالی با رشد و نمو همراه است ، اثرات مضر اشعه الکترومغناطیسی در دوزهای پایین تر از تشعشع رخ می دهد و اثرات شدید و شدیدتر در کودکان نسبت به بزرگسالان مشاهده می شود. شاید مهمترین آسیب در دوره جنین و کودکی مربوط به سیستم عصبی باشد. برای پرتوهای یونیزه کننده ، خطر ابتلا به لوسمی ، سرطان مغز و تیروئید در برابر پرتودرمانی نوزادان بیشتر است.


جهت مشاهده و خرید لباس بارداری ضد امواج و رنگ ضد امواج به صفحات مربوطه مراجعه نمائید.


بيماري هاي خاص دوران كودكي در اثر پرتوهاي الكترومغناطيس

برخی از بیماری ها ویژگی جنین ، کودکی یا بزرگسالی است. برخی از بیماریهای دیگر که هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می افتد ، در کودکی متفاوت ظاهر می شوند. با توجه به مطالعات مختلف اپیدمیولوژیک ، به دلیل تأثیر محیطی سطح بالای میدان مغناطیسی ELF ، ابتلا به سرطان خون در کودکان افزایش یافته است.

علاوه بر این ، به دلیل زمینه های الکترومغناطیسی RF ، سرطان مغز در کودکان شایع تر است. از 12 نوع اصلی سرطان کودکان ، سرطان خون و سیستم عصبی مغز و مغز می توانند بیش از نیمی از همه موارد را تشکیل دهند. هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تأیید تأثیر میدانهای الکترومغناطیسی در هر دو بیماری موجود نیست و همه نتایج از مطالعات اپیدمیولوژیک بدست می آید.


سرطان خون (Leukemia) دوران كودكي

سرطان خون شایعترین سرطان در کودکان است ، از 25 تا 35 درصد از کل نئوپلاسم های بدخیم در دوران کودکی را تشکیل می دهد. بروز سرطان در میان کودکان زیر 15 سال در کشورهای توسعه یافته و 1 تا 10000 نفر در سال و از 2.5 تا 100000 تخمین زده می شود.

در سال در کشورهای در حال توسعه شایع ترین سرطان خون در کودکان لنفوم حاد است.
دلایل سرطان کودک تا حد زیادی ناشناخته است. تشخیص علل محیطی سرطان کودکان در کودکان به اندازه کافی دشوار است ، زیرا سرطان در کودکان نادر است و تشخیص میزان اشعه قبلی در کودکان دشوار است.

به عنوان فاكتورهای خطر ابتلا به سرطان خون در كودكان ، تشعشعات قبل از تولد از والدین و همچنین دوره طولانی جوانی ، تشعشعات ELF و دوزهای بالای تشعشعات یونیزان مشخص شد.


سرطان مغز دوران كودكي

تومورهای CNS ، پس از سرطان خون ، حدود 20 درصد از کل تومورهای بدخیم در کودکان زیر 15 سال را تشکیل می دهند ، در حالی که تخمین زده می شود که آنها کمتر از 2 درصد از سرطانهای بالغ را تشکیل می دهند.

سرطان CNS در کودکان در بافت های مزودرم و در بزرگسالان – در بافت های اپیتلیال مشاهده می شود. بافت مزودرم لایه ای از بافت جنین است که از طریق آن همه بافت همبند از جمله بافت عضله ، اسکلت ، خون ، لنف و غیره سرچشمه می گیرد.
شاخص بین المللی تومورهای CNS در کودکان بین 0 تا 14 سال با اختلاف اندک در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از 1 تا 2 در 100000 نفر در سال است.

علت سرطان CNS مشخص نیست. یکی از معدود عوامل خطر شناخته شده برای این تومورها ، تشعشع یا دوز بالای اشعه است. همچنین ، در بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک فدراسیون روسیه در کودکان ، با بیماری کودکی همراه بوده است.


منابع محيطي پرتوگيري كودكان

با ارزیابی نقش پرتونگاری محیطی در بروز بیماریهای کودک ، لازم به ذکر است که نوع پرکاری تیروئید در کودکان در مقایسه با بزرگسالی با انواع منابع مختلف متفاوت است.

در دوره جنین ، تابش جنین نتیجه تابش مادر از منابع مزارع مغناطیسی محل سکونت و کار (میدان مغناطیسی لوازم خانگی ، تلفن های همراه و غیره) است. نوزادان و کودکان خردسال بیشتر در معرض تابش از یتیم خانه ها و مؤسساتی مانند مهدکودک قرار دارند.در بزرگسالی (به عنوان مثال از 9 تا 12 سالگی) منابع تابشی شامل استفاده از تلفن همراه و منابع مدرسه است.

در بزرگسالی به دلیل افزایش استفاده از تلفن های همراه ، اشعه میدان مغناطیسی آن نیز افزایش می یابد.
منابع اصلی میادین ELF ، خطوط برق شهر ، لوازم خانگی و تلفنهای همراه هستند. کودکان نیز مانند سایرین ، همیشه در خانه در معرض میدان های الکتریکی و مغناطیسی قرار دارند.

اندازه این میدان از کشور به کشور دیگر متفاوت است (به دلیل تفاوت بین 110 تا 220 ولت منبع تغذیه خانگی). خطوط برق ولتاژ بالا منبع خوبی است.

این برنامه برای پرتودهی کودکانی که در نزدیکی آن زندگی می کنند طراحی شده است ، اگرچه تنها 1٪ از کودکان در نزدیکی این خط ها زندگی می کنند.

بیشتر کودکان سطوح پایین تر از خطوط توزیع را تجربه می کنند. باتری تلفن همراه همچنین منبع میدان ELF در اطراف تلفن همراه است.
اگرچه میدان های مغناطیسی اطراف تجهیزات الکتریکی از زمینه های اطراف خطوط جریان قوی قوی تر هستند ، اما دستگاه های الکتریکی تأثیر کمتری در تابش کلی یک فرد از میدان های مغناطیسی دارند.

این امر به این دلیل است که بیشتر وسایل برقی فقط برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر آنها در نزدیکی بدنه استفاده نمی شوند.

در حالی که خطوط جریان قوی همیشه از میدان مغناطیسی ساطع می کنند ، [5] در مورد کودکان خردسال ، با توجه به اینکه زمان کمتری را در بیرون از خانه می گذرانند ، میزان تابش ساطع شده توسط آنها تقریباً به طور انحصاری به مزارع خانه بستگی دارد. ،
زمینه های فرکانس رادیویی ، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی و ایستگاه های ارتباطات سیار منابع اصلی هستند.

سایر منابع زمینه های فرکانس رادیویی در منطقه ای که کودکان در معرض آن قرار گرفته اند ارتباطات خانگی بی سیم (به عنوان مثال ، مانیتور در ربات ها و تلفن های بی سیم) و یک تلفن همراه برای یک دوست عزیز است.


خطرات سلامت كودكان در معرض امواج الكترومغناطيس

تابش از میدان های الکترومغناطیسی ELF و RF باعث ایجاد میدان های الکتریکی و جریان های بدن می شود. توصيه هاي پرتودرماني براي جلوگيري از آسيب ها مبتني بر تعامل ميادين و جريان هاي ناشي از بدن با بافت عصبي تحريك پذير (بخصوص) CNS است.

میزان چگالی جریان القایی در سیستم عصبی مرکزی 2 میلی آمپر در میلی متر است. در دوران بارداری ، دامنه و توزیع مزارع و جریانهای القایی در بدن مادر به دلیل تغییر در شکل بدن تغییر می کند.
بسیاری از محققان ، تشعشع میدان مغناطیسی و خطر ابتلا به سرطان در کودکان را تخمین می زنند. از آنجا که لوسمی و سرطان مغز شایعترین انواع سرطان در کودکان است ، بیشتر مطالعات بر این دو نوع از بیماریها متمرکز شده است.

پس از انجام تحقیقات ، ارتباطی بین پادشاهان کودکان و میادین الکترومغناطیسی برقرار شد و برخی از آنها به هم وصل نشدند.
طبق مطالعات اپیدمیولوژیک ، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض مزارع ELF بالاتر از 0.4 میکروسل در کودکان مبتلا به سرطان است.

درصد کودکانی که در کشورهای اروپایی در معرض چنین سطح اشعه قرار دارند کمتر از 1٪ است [3 ، 4]. در برخی مطالعات ، خطر ابتلا به لوسمی در کودکان در معرض میکروتوزلا 4/0 فوقانی نسبت به کودکان در معرض مزارع زیر 1/0 میکروتسلا دو بار مشاهده شده است.
دانش آموزان ارزیابی می کنند که چگونه گردش خون در کردستان در نتیجه قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی یک میدان مغناطیسی ایجاد شده با مطالعه خطوط جریان قوی ، دقیقاً ارزیابی می شود.

ترکیبی از مطالعات خوب ، از جمله 15 و از جمله مطالعه NCI (موسسه ملی سرطان) ، نشان می دهد که خطر ابتلا به لوسمی در کودکانی که در معرض بیش از 3/3 میدان مغناطیسی میکرومیکس شده قرار دارند ، بیشتر است.
نتایج چندین گروه تحقیقاتی مستقل نشان داده است که هیپرتروفی گلبولهای قرمز در سطح ELF در سطح میکروسل می تواند به رشد اولیه جنین پرنده آسیب برساند. در مطالعات مربوط به فاشیلیت پلانتار ، میدان های الکتریکی و مغناطیسی گالوانیک ، ELF اثرات مضر زیادی روی رشد نداشته است.
زمینه های ELF متعلق به طیف غیر الکترومغناطیسی بوده و انرژی کمی دارند و بر روی سطح مولکولی و DNA تأثیر نمی گذارند. مکانیسم سرطان خون در کودکان تا حد زیادی ناشناخته است.

یکی از فرضیات در این رابطه این است که قرار گرفتن در معرض میدانهای الکترومغناطیسی با افزایش فرکانس به دلیل افزایش تولید شبانه هورمون ملاتونین ، که از لوزالمعده ترشح می شود ، ترشح قلیایی را افزایش می دهد. اعتقاد بر این است که ملاتونین به عنوان یک مولکول آنتی اکسیدانی ذخیره می شود و از آسیب اکسیداتیو چربی های غشایی جلوگیری می کند.

الزامات برقی خانه منشأ میدان ELF است. محققان NCI و گروه تحول کودکان ، دریافتند كه افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در كودكان ، این خطر را كه مادر در دوران بارداری و بعد از زایمان از لوازم خانگی استفاده كند ، افزایش می دهد.

اگرچه استفاده از برخی لوازم خانگی با دوران کودکی همراه بود ، اما محققان با افزایش سن استفاده یا مدت زمان استفاده از وسایل خانگی الگوی اثبات شده ای از افزایش خطر را پیدا نکردند.

تعداد کمی از مطالعات دیگر ناسازگاری ها یا اختلافات بیشتری بین وسایل برقی و خطر ابتلا به سرطان در کودکان نشان داده اند [5].
در پرتونگاری با فرکانس رادیویی ، مطالعات متعددی افزایش خطر ابتلا به لوسمی را در کودکانی که در نزدیکی فرستنده های رادیویی و تلویزیونی زندگی می کنند نشان داده است.

تابش از پرتوهای رادیویی فرکانس در بافتهای بدن باعث گرما و افزایش دمای کلی بدن می شود. محدودیت های تابش فرکانس رادیویی به دلیل کنترل افزایش موضعی دمای بدن است. توصیه هایی برای مواجهه شغلی ناشی از RF بر اساس SAR های بدن ، 0.4 وات / کیلوگرم است.

حد متوسط ​​SAR محلی 10 بافت در هر گرم ، 10 گرم در کیلوگرم برای سر و 20 W / kg برای بدن است. این مقادیر دمای محلی بافت ها را کنترل می کنند. درجه حرارت محاسبه شده در چنین مواردی با استفاده از ترمودوسیمتری یا مدل سازی حرارتی بدست می آید.

مدل های مورد استفاده برای محاسبه SAR در کودکان باید متفاوت از بزرگسالان باشد. علاوه بر این ، توزیع SAR و دما در دوران بارداری باید در نظر گرفته شود ، به ویژه ، زیرا گردش خون در جنین از گردش خون در مادر جدا می شود ، و گرمای حاصل از سوخت و ساز داخل رحمی عمدتاً از طریق جفت به مادر منتقل می شود.

تب بیش از حد در دوران بارداری می تواند منجر به زگیل های شدید دستگاه تناسلی و زگیل های تناسلی شود. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که افزایش دمای بدن مادر به میزان 2 درجه سانتیگراد برای حداقل 24 ساعت در طول روز می تواند تعدادی از نقص های رشد جنین را ایجاد کند.
برخی مطالعات اپیدمیولوژیک میدانهای الکترومغناطیسی و پرتودرمانی قبل از تولد در حاملگیهای مختلف انجام شده است. دو مطالعه تابش اشعه را در افراد اندازه گرفتند و تأثیر سقط طبیعی را در حداکثر میدان مغناطیسی اندازه گیری شده گزارش کردند.

یک مطالعه در دانمارک در سال 2008 نشان داد کودکانی که مادرانشان اغلب در دوران بارداری و بعد از بارداری از تلفن همراه استفاده می کردند ، احتمالاً تا 7 سالگی دچار مشکلات رفتاری هستند.

در یک مطالعه دیگر ، افزایش لوسمی و ناهنجاری های مادرزادی در کودکانی مشاهده شد که مادران در دوران بارداری میزان مواجهه با RF را افزایش داده بودند. [1.]

تابش جنین از طریق تلفن همراه درون جیب ، کیف یا کمربند مادری ایجاد شده است.

مطالعات متعددی از افزایش خصوصیات الکتریکی رسانای الکتریکی (تراکم پذیری) و میزان هدایت آنها در درمان پیوند مغز استخوان ، لقاح آزمایشگاهی در شرایط in vitro ،  تغییرات مهمی در ماده ماده dura گزارش شده است ، اگرچه هنوز کلی برای داده های حیوانات برای کلیات دشوار است.
براساس داده های یک مطالعه بین المللی در مورد علل احتمالی سرطان مغز در بزرگسالان ، شیوع استفاده از تلفن همراه و مدت زمان استفاده روزانه در بین بیماران مورد مطالعه در گروه سنی جوان تر بود.

این نشانگر خوبی از دوز تجمع یافته اشعه در کودکان است. مطالعه دیگر افزایش عصب آکوستیک بعد از 10 سال استفاده از تلفن همراه را نشان می دهد. این مطالعه بر اهمیت قرار گرفتن در معرض تابش طولانی مدت در زندگی کودکان تأکید دارد.
براساس گزارش سال 2010 توسط موسسه ملی سرطان ، در مورد خطر ابتلا به سرطان در کودکان و استفاده از تلفن های همراه داده های دقیقی در دست نیست.

اما استفاده از تلفن های همراه در کودکان و نوجوانان به سرعت در حال رشد است و آنها سالها با اشعه زندگی می کنند. علاوه بر این ، کودکان بیشتر در معرض خطر هستند زیرا سیستم عصبی آنها هنگام قرار گرفتن در معرض رشد می کند.


توصيه هاي پيشگيرانه براي پرتوگيري كودكان

با توجه به مشاهده اثرات پرتوی در مطالعات مختلف ، به دلیل پیچیدگی این تأثیرات و عدم وجود نتایج علمی دقیق و قابل اعتماد ، سازمان ها و کارشناسان مختلف توصیه های پیشگیری را ارائه داده اند.

این توصیه ها برای جلوگیری از عوارض جانبی مزارع و کاهش خطرات بهداشت عمومی به ویژه در کودکان طراحی شده است. اساس این تخمین ها محدودیت SAR بدن و کنترل سطح میدان های الکتریکی و مغناطیسی است. در اینجا برخی از این نکات آورده شده است:
هش برای کاهش تابش از مزارع ELF ، باید زمان استفاده از وسایل برقی ویژه در خانه هایی که از میدان های الکترومغناطیسی قوی ساطع می شوند ، کاهش یابد و فاصله آن از منبع تابش افزایش یابد.
کیفیت تولید پیام باید به گونه ای باشد که میزان انتشار میدان های مغناطیسی را به حداقل برساند.
ساعت باید حداقل 1 متر از تخت خواب قرار گیرد یا آلارم های باطری را جایگزین کنید.
اهش برای کاهش نیروی تابشی از زمینه های فرکانس رادیویی ، مدت زمان تماس و تماس کودکان ممکن است محدود باشد. علاوه بر این ، کودک می تواند از وسایلی مانند دست آزاد و یک پیام کوتاه به جای صحبت کردن استفاده کند تا فاصله بین تلفن همراه و سر و بدن را دور نگه دارد.
تلفن کودک باید حداقل 1 متر از گهواره قرار گیرد.
ایجاد مؤسسات برای کودکان معلول با حضور نوزادان ، کودکان ، مدارس و بیمارستان ها.
روترهای بی سیم LAN WLAN باید در خارج از اتاق خواب واقع شوند.
بیماران مبتلا به ضربان ساز باید فاصله بین تلفن همراه و دستگاه ضربان ساز را حداقل 15-25 سانتی متر مشاهده کنند.
U اگر تابش الکترومغناطیسی زیادی در نور ماوراء بنفش وجود دارد ، باید در مراقبت از کودکان به ویژه در سن کم از آفتاب سوختگی و آفتاب سوختگی مراقبت کرد.

منبع: نشریه مهندسی پزشکی شماره ۱۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *