بلاگ

احتمال بروز سندروم هاوانا در مدارس دخترانه و نقش آن در مسمومیت دانش آموزان

نقش سندروم هاوانا در مسمومیت دانش اموزان دختر

احتمال بروز سندروم هاوانا در مدارس دخترانه و نقش آن در مسمومیت دانش آموزان

متاسفانه در روزهای اخیر بحث مسمومیت دانش آموزان دختر در سراسر کشور به نحو عجیبی در حال رخ دادن است، امری که اغلب افراد متاسفانه آن را به انتشار گازهای مختلف ربط می دهند. در زیر امکان این احتمال و همچنین احتمال بروز سندروم هاوانا ناشی از انتشار امواج الکترومغناطیسی را بررسی می کنیم.

احتمال انتشار گاز در محیط مدارس:

جهت بررسی این امر به چند مورد می پردازیم:

۱- این احتمال به نظر بسیار ضعیف می باشد، گاز ها به شدت فرار بوده و عموما به محض انتشار با سرعت زیادی در فضا شروع به جرکت می کنند.

۲- جهت آلوده کردن محیط نیاز به حمل بالایی گاز و انتشار ان در نزدیکی محل مدنظر می باشد، که این امر بسیار پر ریسک می باشد.

۳- عموما می توان مسمومیت های ناشی از گاز را شناسایی کرده و نوع گاز را نیز مشخص نمود، امری که در حال حاضر رخ نداده است.

نقش سندروم هاوانا در مسمومیت دانش اموزان دختر

احتمال بروز سندروم هاوانا:

در سال ۲۰۱۷، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها در سال ۲۰۱۶ در کوبا دچار مشکلات بهداشتی غیرمعمول و غیرقابل توجیهی شده‌اند آغاز شد. تعداد شهروندان آمریکایی که از ژوئن ۲۰۱۸ علائم را تجربه کرده‌اند ۲۶ نفر می باشد.

سندرم هاوانا مجموعه ای از علائم و نشانه‌های پزشکی است که توسط کارمندان سفارت ایالات متحده و کانادا در کوبا گزارش شده و قدمت آن به اواخر سال ۲۰۱۶ و همچنین متعاقباً در برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده گزارش شده‌است.

در سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ کوبا را به انجام حملات نامشخص باعث این علائم متهم کرد. ایالات متحده در پاسخ پرسنل سفارت خود را به حداقل رساند. در سال ۲۰۱۸، دیپلمات‌های آمریکایی در چین مشکلات مشابه مشکلات گزارش شده در کوبا را گزارش کردند، همان‌طور که ماموران مخفی سیا که برای مقابله با عملیات مخفی روسیه در کشورهای دیگر با آژانس‌های شریک کار می‌کردند.

مطالعات بعدی در مورد دیپلمات‌های آسیب دیده در کوبا، که در ژورنال JAMA در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، شواهدی را نشان داد که دیپلمات‌ها نوعی آسیب مغزی را تجربه کرده‌اند، اما علت آسیب‌ها را مشخص نکرده‌اند.

 در حالی که اتفاق نظر متخصصی در مورد علت علائم وجود ندارد، یکی از نویسندگان همکار مطالعه JAMA سلاح‌های مایکروویو را «مظنون اصلی» این پدیده می داند.

 کمیته تخصصی آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده در دسامبر سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسید که انرژی مایکروویو (به‌طور خاص، انرژی پالسی هدایت شده) “به نظر می‌رسد منطقی‌ترین مکانیسم در توضیح این موارد در میان مواردی است که کمیته” هر کدام ” علت احتمالی همچنان حدسی است. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد علت سندرم هاوانا به توافق یا تصمیم رسمی نرسیده‌اند، اما منابع ناشناس در سیا و دو دولت مختلف ریاست جمهوری سوظن را به مطبوعات نسبت به مسئولیت اطلاعات ارتش روسیه ابراز داشته‌اند. بررسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در فوریه ۲۰۲۳ نشان داد که شواهدی برای ارتباط این وضعیت با دشمنان آمریکا به خصوص روسیه وجود ندارد.

در سال‌های بعد، بسیاری از افسران اطلاعاتی و پرسنل نظامی مبتلا به سندروم هاوانا علائم مانند گیجی، حالت تهوع گم‌گشتگی را گزارش کردند که معمولاً با شروع ناگهانی درد و فشار در سر و گوش شروع می‌شد. آن‌ها علائم دیگری مانند مشکل در تمرکز، مه مغزی، مشکلات حافظه، حساسیت به نور و شکایات مربوط به خواب (خواب آلودگی و بی‌خوابی) را گزارش کردند.

نقش سندروم هاوانا در مسمومیت دانش اموزان دختر
نقش سندروم هاوانا در مسمومیت دانش اموزان دختر

عواقب طولانی‌مدت نشانگان هاوانا عبارتند از:

  • میگرن
  • مشکلات دید از راه دور
  • چشمک زدن
  • سرگیجه مکرر
  • خونریزی بینی

کارشناسان بیان می‌کنند که علائم کلی مشابه علائم گزارش شده توسط افراد مبتلا به آسیب سر است، اگرچه هیچ یک از پرسنل ضربه‌ای به سر یا شرایط سلامت قبلی مربوطه را گزارش نکردند.

علت بروز سندروم هاوانا:

کارشناسان مشکوک بودند که سندرم هاوانا ممکن است در اثر قرار گرفتن تصادفی یا عمدی در معرض یک ماده شیمیایی سمی یا دارو ایجاد شود. در حالی که هیچ اثری از چنین عواملی در افراد آسیب دیده یا منازل انان پیدا نشد. فرض بر این است که محتمل‌ترین علت سندرم هاوانا نوعی دستگاه مکانیکی است که انرژی اولتراسونیک یا مایکروویو رادیویی ساطع می‌کند:

  • این چنین قرار گرفتن در معرض انرژی فرکانس رادیویی، از طریق سلاح‌های زیستی بسیار تخصصی می‌تواند به طور بالقوه میکروحباب‌هایی را در مایع داخل گوش فرد ایجاد کند. هنگامی که این حباب‌ها از طریق خون به مغز می‌روند، می‌توانند آمبولی‌های هوایی کوچکی ایجاد کنند که منجر به آسیب سلولی می‌شود، مشابه بیماری فشار زدایی (اختلالی که در غواصان اعماق دریا در صورتی که به سرعت به سطح آب بیایند، ایجاد می‌شود).
  • توضیح دیگر این است که علائم ممکن است به دلیل نفوذ مستقیم امواج فرکانس رادیویی به جمجمه باشد که فعالیت الکتریکی و شیمیایی مغز را مختل می‌کند و مسیرهای عصبی خاصی را دوباره ایجاد می‌کند. این مسیرسازی مجدد ممکن است دلیلی باشد که علائم عمیق به نظر می‌رسند و عواقب طولانی‌مدت دارند.

طبق مطالب عنوان شده در بخش سابقه سندروم هاوانا و احتمال ضعیف و ماندگاری بسیار کم انواع گازها در محیط و اینکه می توان از راه دور و با قراردادن تجهیزات مختلف انتشار امواج در خودرو و سایر مناطق نیز منطقه ای را توسط طیف های مختلفی از امواج الکترومغناطیسی آلوده کرد، می توان گفت احتمال ایجاد عارضه ناشی از امواج الکترومغناطیسی در دانش آموزان بسیار بیشتر از احتمال مسمومیت ناشی از انتشار گازها در محیطی مانند مدارس، می باشد.

این امواج با توجه به دو عامل: مدت زمان قرارگیری در معرض امواج و میزان قدرت امواج ساطع شده، می تواند باعث افزایش دمای بدن و ایجاد عارضه در افراد شود. امیدواریم با بررسی بیشتر به خصوص بررسی احتمال نقش انتشار امواج الکترومغناطیسی در محیط، این دست حوادث برای هیچکدام از عزیزانمان رخ ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *