بلاگ

تفاوت های نسل 5 و 4 اینترنت

در این مقاله به تفاوت های نسل 5 و 4 اینترنت می پردازیم:

5G – ترند و موضوع روز مباحث تکنولوژیک است و روز به روز مباحث بیشتری حول محور این فناوری شکل می گیرد. فناوری 5G از سال 2019 به صورت عملی شروع به کار کرده و برآورد ها نشان می دهد که تا سال 2025 اغلب کشورها از این تکنولوژی به صورت گسترده استفاده خواهند کرد.

درست است که 5G به خوبی در حال تبدیل شدن به یک امر روتین و الزامی است اما بسیاری از محققان و گروه ها به این امر توجه می کنند که فناوری نسل پنجم یا همان 5G در مقایسه با شبکه های قبلی مانند 4G,3G,2G و … می تواند عوارض گسترده تری را برای موجودات زنده و انسان داشته باشد.

تفاوت 5G و 4G فقط در سرعت و کارکرد بسیار متفاوت آن ها نیست بلکه این دو نسل متفاوت فناوری، دارای فرکانس های مختلف، دکل های سلولی متفاوت و فناوری های انتقال داده متفاوت نیز می باشد.

برای به دست آوردن بینش بهتر در مورد 5G و تأثیرات آن بر بدن، باید بدانیم که 5G دقیقا چگونه کار می کند و آیا راه هایی برای محافظت از بدن ما در برابر فرکانس های خاص 5G وجود دارد یا خیر؟

تفاوت های اصلی 5G

    • فرکانس های مختلف

شبکه های گذشته مانند 3G,4G در فرکانس های حدود 1 تا 3 گیگاهرتز (گیگاهرتز) کار می کردند.

فناوری 5G بر روی سه مجموعه فرکانس مختلف می کنند که به آن باند فرکانسی هم اطلاق می شود فعالیت می کند:

  • باند پایین زیر 1 گیگاهرتز
  • باند متوسط تا 6 گیگاهرتز
  • باند بالا 24 گیگاهرتز و بالاتر.

امری که مطرح است و کمیسیون فدرال آمریکا اجازه کار و بکارگیری تا 300 گیگاهرتز را تایید کرده است، با اینحال در حال حاضر شرکت های ارائه دهنده فناوری 5G خداکثر تا 50 گیگاهرتز را در خدمات خود آورده اند. در حالی که در جامعه حداکثر امواجی فرکانس 5 گیگاهرتز در حال فعالیت می باشد.

نگرانی احتمالی عموم مردم از فناوری 5G به دلیل باند بالای آن می باشد زیرا از امواج میلی متری جهت تبادل اطلاعات استفاده می کند که می تواند آسیب زایی بیشتری را به همراه داشته باشد.

این بدان معناست که امواج 5G با باند بالا بسیار کوتاه‌تر هستند و طول آن به میلی‌متر می‌رسد. برای مثال 1 گیگاهرتز 300 میلی متر، 10 گیگاهرتز 30 میلی متر و 30 گیگاهرتز 10 میلی متر است. در بالای 30 گیگاهرتز، طول موج به 1 میلی متر کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که هر چه امواج موج بزرگتری داشته باشند، شدت آن ها کمتر بوده و میزان اثرگذاری آن نیز کمتر خواهد بود و هرچه موج امواج کوچکتر باشد شدت بیشتری داشته و احتمال اثرگذاری و ایجاد عارضه در آن افزایش می یابد.

تفاوت بین نسل های مختلف فناوری اینترنت

انتقال داده های مختلف

این همان کارکرد اصلی فناوری 5G است...

امواج 5G به دلیل نقص در عبور از سطوح مختلف مانند:

  • بتن

  • چوب

  • درختان

  • و حتی گاهی هوای مرطوب و ...

می بایست جهت عملکرد بهتر و بهینه از چندین سایت برج سلولی کوجک در نزدیکی هم استفاده کنند.

این امر برای نسل های قبلی قناوری بی سیم تا چند کیلومتر هم امکان پذیر بود ولی به دلیل تفاوت رفتاری امواج نسل 5 اینترنت بی سیم، حداکثر برج های سلولی نسل 5G می تواند تا 290 متر با هم فاصله داشته باشند.

این برج‌های سلولی کوچک از فناوری شکل‌دهی پرتو برای اطمینان از رسیدن سیگنال به دستگاه شما استفاده می‌کنند.

Beamforming تکنیکی برای تمرکز امواج رادیویی است. شکل پرتو به جای ارسال سیگنال در همه جهات مانند برج سلولی 4G یا روتر WiFi، انرژی را در یک خط مستقیم به تلفن یا دستگاه شما متمرکز می کند.

با ارسال یک موج در زمان‌های کمی متفاوت، شکل‌دهی پرتو قادر است سیگنال‌هایی را که معمولاً دارای تلفات انتشار بالایی هستند، از طریق یک سیگنال جهت‌دار ارسال کند.

مقالات مرتبط

مقالات

محصولات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *